BBB-website-home-balk-3.png
MEDIA
BBB-website-home-balk-3.png

HET PAROOL
EEN BARBECUE VAN DE ZWARE JONGENS

Bas van der Landen zag in een gevangenis een haard staan, gemaakt door een gedetineerde. Dat bracht de ondernemen op het idee voor Bad Boys Brand - Made in Jail.

Bad Boys Brand maakt en verkoopt barbecues, tuinhaarden en 'echte mannendingen', gemaakt in de bajes van Heerhugowaard.

Gevangenisdirecteur Frans Douw was direct enthousiast. Hij nodigt al jaren bedrijven in de regio uit om kennis te maken met het leven in de gevangenis en de gedetineerden zelf. In Heerhugowaard verblijven 340 mannen die voor langere tijd tot levenslang vastzitten. Werk, zowel in de instelling als voor diegenen die vrijkomen, is daarbij een belangrijk doel.

Douw: "Elke vorm van arbeid pakken wij aan, van promotietasjes inpakken tot stickers plakken. Niet alleen omdat alle gedetineerden volgens de wet twintig uur per week moeten werken, maar ook omdat zij iemand willen zijn. Dat is heel belangrijk voor gevangenen. Ook mensen die een ernstig delict hebben gepleegd zijn mensen. Mensen die wat kunnen."

Op de afdeling metaal worden haarden en barbecues gemaakt. Mannen in overalls staan achter machines. Uit de speakers schalt André Hazes. Alleen een blik naar buiten, een grasveld omgeven door baksteen met hoge hekken vol camera's en prikkeldraad, verraadt dat het hier om een gevangenis gaat.


"Het begon met dingen maken van restmateriaal," vertelt gedetineerde Mark, die een straf uitzit van zes jaar. Voordat hij vast kwam te zitten, deed Mark al laswerk. "Als ik over twee jaar vrijkom, wil ik graag weer een baan als lasser. Ik geniet echt van het resultaat van mijn werk."

Mark werkt zelfs acht uur in de plaats van de verplichte vier uur per dag. Hoewel de producten van Bad Boys Brand verkocht worden voor tien tot zeshonderd euro, is zijn wettelijk vastgelegde uurloon 76 cent. "Vervelend. Ik heb het besproken, maar dit bedrag staat vast en daar heb ik me bij neergelegd. Het alternatief is stickers plakken en dat trek ik niet."

Volgens Bas van der Landen, de ondernemer achter Bad Boys Brand, zijn de producten niet duur. "Er zit amper marge op, dus heel veel verdienen we er niet aan." Douw: "Wij moeten markconform werken. Daarnaast is er de investering en zijn er de kosten van het personeel." Zo is er onder andere een professionele lasser die de jongens opleidt.

"Wij gaan er juist niet schimmig over doen dat onze producten uit de gevangenis komen. Wat de gedetineerden gedaan hebben, weten wij niet en daar gaat het ook niet om. Het gaat om eigenwaarde creëren en een mooi product maken".


Andere gevangenissen helpen inmiddels mee met het maken van Bad Boys producten. Van der Landen: "De afgelopen weken konden we de vraag bijna niet aan. "Tientallen barbecues en haarden zijn inmiddels verkocht via de website. Wie wil, kan de goederen zelf ophalen in de gevangenis. Een marketingtruc”, zegt Van der Landen: "Ze komen binnen door een deur van vijf meter hoog en zowel de auto, de mensen als de spullen worden gecontroleerd voor ze door mogen rijden. Toch een ervaring, al komen ze niet in aanraking met de gedetineerden zelf."

Er zijn plannen om het concept uit te breiden. Marcel Kiewitt, hoofd arbeid van de gevangenis, juicht dit toe: "Bad Boys Brand is echt van de gedetineerden zelf. Het zijn hun ideeën, hun creativiteit en hun producten." Kiewitt staat naast de lassende Mark. Of de gevangenen de merknaam niet stigmatiserend vinden? Mark: " Ik vind het logo goed gekozen. Zo weet je gelijk dat het hier gemaakt is. En we zijn natuurlijk ook een beetje slecht jongens."


De naam Mark is gefingeerd.

BBB-website-home-balk-3.png

BBB-krantenartikel-nhd.png

BBB-website-home-balk-3.png

© 2014 - 2024 Bad Boys Brand | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel